Saturday 16 June 2012

aku kawan yg tiada fungsi kah ?

88888888888888888 INI ENTRY SERIUS 888888888888888888

sekarang hati tengah tak menentu . baiklah utk lebih tepat lagi hati ni sebenarnya kosong~ kosong~kosong~ ! HAHA *kenapa semua duk pakat bahan lagu si najwa latip ni ye ? aku dengar mcm best je :|

kembali kepada tunjang asal topik pada hari ini , memahami kondisi hati yang tak stabil . aku elakkan diri drpd berfikir ke arah yg bukan-bukan . sentiasa berfikir ttg kelemahan itu makin buat aku lupa utk bersyukur . tapi bukan itu yg aku maksudkan . tidak sekali . aku bersyukur . justeru itu , aku betulkan niat nak baiki apa yg perlu . selama ni aku sedar yg aku tak menjadi kawan yg baik utk mereka-mereka yg bergelar sahabat .

sering kali aku hampakan kehendak mereka . keperluan mereka . permintaan mereka . iya , aku mengaku aku begitu . kadang aku selalu tertanya-tanya dimanakah nilai persahabatn dlm hidup aku sendiri ? sedih bila mana aku tersedar sudah sampai ke tahap tu . 

manusia di keliling aku tahu . aku bukan lah seorang yg gemar bergaduh . tak puas hati jumpa simpang depan sekolah . rasa geram lagi main sound-sound . bashing dalam laman sosial . itu fakta . tapi itu tak menjamin yg aku sahabat yg setia dan baik . 

dari zaman sekolah rendah , zaman-zaman pakai tudung senget-senget main lawan pemadam, pegang tiang , kapten tikus dulu-dulu lagi , aku bukan figura yg selalu ada time kawan aku gaduh . nampak tak disitu betapa aku ni kawan yg mendampingi bila senang , hilang bila susah tu datang ? *boo diri sendiri*

kawan disini skop yg luas , bukan sahabat dekat . dan nyata nya lagi , sampai sekarang aku masih belum punya sahabat paling dekat . belum pernah . -__-' sebab aku tak berkesempatan utk kenal mereka keseluruhan nya . maafkan aku sebab jadi manusia yg rugi :(  aku selalu berkawan dalam skala yg besar . tiada yg paling-paling kenal siapa aku . itu aku pasti . arghh sedihnya :( 

berbalik kepada isi yg sebelumnya , iya aku bukan jenis membe back up membe . bila kawan aku bergaduh , aku akan ambil sikap diam diri . lepas tangan mungkin -.- . bukan sebab aku takut nak pertahankan kawan , bukan sebab takut kena bantai , bukan tak sayang kawan .. tapi tapi arghh . 

kenyataan nya , selalu yg bergaduh tu semua membe sendiri . mcm yg aku statekan tadi , aku selalu berkawan dlm skala yg besar . dari kelas depan sampai kelas belakang , semua aku join . dan bila ada diantara mereka yg tersentak lalu masing-masing mengeluarkan sesi mengutuk mencarut memaki semua , lalu pihak mana yg harus aku sokong ?

senang cerita , pihak yg benar ! okay mungkin ada certain people yg selalu ada dengan aku and if that is considered as friends , so yes aku perlu bias . aku perlu bekap kawan sendiri . itu loyalty . tapi kalau dia yg salah ? lalu bagaimana ? maka aku perlu sokong pihak yg benar . bangkang apa kata kawan sendiri ! dan itu akan lead to another sesi maki,kutuk,hina,bash semua tu , then putus kawan , then musuh forever until death . 

nampak tak ? itu yg aku tak suka . that is why aku ambil langkah *negara berkecuali* . orang mungkin cakap fatin try to play safe . selamatkan diri sendiri je . sellfish ! and yes , memang aku selfish sebab aku tak nak hilang kawan . apa yg mampu hanya nasihat . tapi hati ni pulak tak boleh terima bila nasihat diberikan lalu jawapan seperti ini ---> " tak kena kat kau , boleh ahh cite .. cuba kena kat batang hidung sendiri , baru kau rasa !"  masuk lubang telinga ni .

"kami bestfriends . aku ada dia dan dia ada aku !"

"ni kawan aku , kaun sentuh dia aku rembat kau !"

"prinsip kitorang , sorang kena jentik semua terasa ..so kalau kau ada masalah dgn one of us , you have to deal with all of us !"

nah , ini lagi yg buat aku ngilu sampai ke ulu hati . konsep one for all and all for one ni aku belum betul-betul rasa . sebab aku pegang prinsip ' dia tak buat masalah dengan aku , aku tak ada masalah dengan dia ' sekali berkawan biarlah sampai bila-bila . senang ! pengecualian utk kes-kes teraniaya -.-' 

hmm , mungkin kerana tu aku tak de bestfriend ? aku bukan demanding . tak itu bukan aku ! apa yg aku nak sampaikan ialah mungkin aku tak layak jadi kawan baik mereka-mereka . mungkin aku tak layak jadi seorang 'bestfriend' , mungkin selama aku berkawan aku tiada function . mungkin juga :(

maafkan aku sahabat . sebab tak jadi kawan yg baik . aku tak nak hidup tanpa kawan . itu sangat pathetic kalau nak dibandingkan hidup tanpa pacar . kawan yang baik tak kan memudaratkan kawan sendiri . bersahabat dengan cara dan niat yg betul insyaAllah dpt manfaat serta berkat dunia akhirat . 

a person said to me , kalau fatin stand up for someone .. pertahankan dia , orang tu mesti penting bagi dia . and because of that sentence , ramai yg berjauh hati . dan apa yg sakitnya lagi , orang yg bagitahu aku tu is the one yg betul-betul jauh hati dengan aku sebab tak defend dia . katanya dia tak penting . maaf kawan . kau penting dan sebab tu lah aku tak pernah galak kan kawan aku gaduh . 

kawan yg baik tak kan galak kan kawan dia buat benda yg tak elok . dan kawan yg baik jugak tak kan suruh kawan dia sama-sama buat benda tak elok . 

sekali lagi , maafkan aku sahabat . sesiapa je yg pernah anggap aku kawan , maaf sekali lagi sbb tak mampu jadi yg terbaik dan berfungsi dgn baik .